디제잉의 세계에 신조어가 생겼다: "Button Pusher 버튼 누르는 자." DJ가 클럽 부스에서 페스티벌 스테이지로 옮겨가면서, 장비는 점점 다양해지고 있다. 그리고 믹싱을 하는 DJ와 음악을 제작하는 프로듀서 사이의 경계가 희미해짐에 따라 진짜로 디제잉을 하는가에 대한 의문이 대두하고 있다. 나는 스스로 '나는 DJ다.'라고 자신 있게 말할 수 있다. 어렸을 때 세계 DJ 챔피언십에서 다섯 번 우승했었고(그래, 그런 일이 있었지), 내 경력은 15년이 넘었기 때문에 본 주제에 대해서 확실한 책임감을 느낀다.
Traditionally, a DJ spun vinyl records on turntables and would change his set every night. So what about guys who play on laptops? Those who spend more time raising their hands than mixing? Or those whose presence is lost behind intricate light shows? Esteemed electronic producer deadmau5, who recently graced the cover of rock bible Rolling Stone wearing his namesake, robo-rodent mask, decided to blow the whistle himself with a refreshingly frank tumblr post entitled "We All Hit Play." Explaining how his pre-planned stage show works, he admits that the term "live" is an overstatement. But his tone is strangely defensive and he unjustly lumps DJs into the argument, reducing their craft to mindless beat-matching: "I had that skill down when I was 3."
과거에 DJ는 바이닐 판을 턴테이블에 올려서 스핀 했었고, 매일 밤 그의 세트를 변화시키려 했다. 랩톱으로 플레이하는 이들은 어떤가? 믹싱보다 손을 들어 올리는 데에 더 많은 시간을 할애하는 이들? 혹은 현란한 조명 뒤에 가려 누군지 보이지도 않는 이들? 최근에 그 이름과 같은 로봇-쥐 가면을 쓰고 롤링스톤지의 표지를 장식한 존경받는 일렉트로닉 프로듀서인 데드 마우스는 "우리는 모두 플레이(버튼)를 누른다."라는 제목의 텀블러 포스팅에서 양심선언을 한 바 있다. 스테이지 쇼가 사전에 어떻게 계획되는지 설명하고, "라이브"가 과장되었음을 인정한 것이다. 하지만 그의 어조는 이상하리만큼 방어적이고, 비트매칭에 신경 쓰지 않아서 스킬이 떨어지는 것을 부당하게도 DJ들의 논의에 뭉뚱그려버리고 있다: "I had that skill down when I was 3." (데드 마우스의 본문을 보면 아시겠지만, 비트를 세는 것을 나이에 빗대어서 비꼬고 있는 겁니다.)
Coincidentally, the same week the DJ world was set a-twitter (literally) by SNL-worthy videos of Paris Hilton's inaugural DJ set. In fact, this DJ-as-Milli-Vanilli debate started simmering last summer with the emergence of a YouTube clip entitled "Steve Angello -- How To Fake Your Fans." It showed the Swedish House Mafia DJ playing 15 minutes of a pre-recorded set from a single CD deck. He later explained that this was the finale of a show where fireworks, pyro and CO2 were timed with certain cues and that it was impossible to perform this segment while mixing live. Having seen Steve mix in front of me many times I can attest to his (actually remarkable) DJ skills. But let's back up a bit: fireworks, pyro and CO2 with house music? Something new is going on here...
그와 같은 주에 디제이 세계는 (문자 그대로) 'SNL-에서나 볼 수 있을 법한' 패리스 힐튼의 DJ 데뷔 세트 영상에 대한 트윗으로 가득했다. 사실, 이런 '밀리 바닐리 (남이 부른 노래를 립싱크해서 그래미상까지 받은 희대의 사기꾼들) 같은 DJ'에 대한 논쟁은 지난해 여름에 "스티브 안젤로 -- 당신의 팬들을 속이는 방법."이라는 유튜브 클립이 나오면서 촉발되었다. 그것은 스웨디시 하우스 마피아가 미리 녹음한 셋을 하나의 CD 덱에서 15분간 플레이하는 것을 보여주고 있다. 그는 나중에 폭죽과 불꽃 그리고 스모그가 가득한 쇼의 피날레에서는 알맞은 큐를 잡거나 라이브로 믹싱하기 불가능한 부분이 있다고 설명했다. 스티브의 믹스를 바로 앞에서 볼 기회가 많았던 나는 그의 (실제로 뛰어난) DJ 스킬을 증명할 수 있지만 조금 더 생각해보자: 폭죽, 불꽃 그리고 스모그가 하우스 음악과 함께? 뭔가 새로운 일이 벌어지고 있다...
A large part of the attention that DJs are getting at the moment is due to the Electronic Dance Music explosion. There's another buzzword for you: EDM. For better or worse, this rising genre is dominated by laptop production whizzes who do not play live instruments. Thus, there are inherent challenges to what an EDM performance can be. Look no further than this year's Grammy Awards: the way David Guetta and deadmau5 were lumped with Chris Brown and the Foo Fighters seemed like an awkward foreign exchange, didn't it? But Guetta and Mr. Mau5's music is catchy and hugely successful. Fans want to experience it in large venues, so there is a need to build a show around it.
DJ들에게 쏟아지는 관심의 가장 큰 부분은 일렉트로닉 댄스 음악의 폭발적인 유행 때문이다. 또 다른 신조어가 나왔다: EDM. 싫든 좋든 간에, 이 떠오르는 장르는 실제 연주가 아니라 빠르게 진행되는 랩톱 프로덕션에 의해 지배되고 있다. 따라서 EDM 퍼포먼스에는 도전적인 가능성이 내재하여 있다. 올해의 그래미 시상식만 놓고 봐도: 데이비드 게타와 데드 마우스에 각각 크리스 브라운과 푸 파이터스를 엮기에는 어색하지 않나? 하지만 게타와 마우스 씨의 음악은 흥미를 끌었고, 엄청나게 성공적이었다. 팬들이 합동공연을 위해 넓은 장소를 원했고, 그 때문에 그렇게 쇼를 만들었을 정도로 말이다.
Festivals started spending millions equipping their stages with the biggest LED panels and brightest lights, competing with rivals all in the name of this "experience." Now we are in the middle of an arms race where every DJ tries to out-do the next one with shock and awe. As the performance aspect becomes predominant, a paradigm shift is underway. Crowds used to come see DJs for a musical journey. Now they expect to hear specific songs and furthermore, they want to see a show. I can attest to this myself: the craziest crowd response that I get in my sets is when I play my own tracks, and I built a huge, illuminated A-shaped structure that I bring to my biggest gigs. But one has to wonder, when so much emphasis is put on hit records and mise-en-scène: is there still room for DJ skills?
각 페스티벌은 이 "경험"을 위해 스테이지에 매우 큰 LED 패널과 밝은 조명, 라이벌과의 경쟁에 수많은 지출을 시작했다. 지금 우리는 모든 DJ가 충격과 경외감을 (청중에게) 심어주기 위한 군비 경쟁의 한가운데에 있다. 퍼포먼스의 측면에서 그런 것처럼, 패러다임의 변화가 진행 중이다. 예전에 대중은 DJ가 들려주는 음악 여행을 체험하기 위해 왔었다. 이제 그들은 특정 노래를 듣는 걸 기대하는 것뿐만 아니라, 쇼를 볼 수 있기를 원한다. 이것은 나 스스로 증명하고 있다: 대중들은 내 세트에 오리지널 트랙을 플레이하거나, 큰 공연에서 번쩍이는 A-모양의 구조물을 꺼낼 때 열광적으로 반응한다. 하지만 한 가지 궁금한 것은, 히트송과 무대장치가 너무 주목받는 것에: DJ 스킬을 위한 여유는 있는 것인가?
I come from the most technical tradition of hip hop DJing, known as turntablism. I practiced daily for years with monastic discipline, learning and creating intricate patterns of scratching, beat juggling and trick mixing. To me there is a certain romance to this arcane craft. To me this is DJing, an art that fascinates because it's a subversive way of playing music. In any genre -- whether it be hip hop or electronic music -- DJing is equal parts technique and selection. A good set is like a convincing speech: the message is as important as the delivery. The magic happens when the tracks are assembled in front of (and in reaction to) a given crowd. When a DJ mixes, his creative effort takes place on the spot. In contrast, for a performer like deadmau5, the creative tour de force takes place ahead of time, in the conceptual stages of his show, and he is then able to execute it like a theatre play. Good theatre is entertaining, it is moving and certainly has value. This is a classic dispute of apples and oranges, and deadmau5's only mistake in his tumblr post is trying to compare the two. I happen to know him; he's a smart guy and he can take a joke. I also think he doesn't fully understand -- or care for -- what DJing is at the core, but that doesn't take away from his talent.
나는 턴테이블리즘으로 알려진 힙합 디제잉의 기술적인 전통에서 DJ를 시작했다. 수 년 동안 수도승이 수련하는 것처럼 연습하고 복잡한 스크래칭, 비트 저글링 그리고 트릭 믹싱을 배우고 만들었다. 내게는 이 신비로운 기술에 대한 확연한 설렘이 있었다. 내게 디제잉이란, 음악을 플레이하는 방식이 파괴적이었기 때문에 매혹적인 예술이었다. 어떤 장르라도 -- 힙합이 되었건 일렉트로닉 음악이 되었건 -- 디제잉의 기술과 선곡은 같은 방식이다. 좋은 세트는 설득력 있는 연설과도 같다: 메시지의 전달이 중요한. 특정한 대중 앞에서 트랙들이 혼합될 때 (그에 반응해서) 마법 같은 일이 벌어진다. DJ가 믹스할 때, 그의 창조적인 노력이 공간을 지배하게 되는 것이다. 반면에 데드마우스 같은 연주자들은 공연하기에 앞서 무대의 컨셉을 정하고, 그것을 연극처럼 (이 부분은 연극보다는 역할을 수행하는 공연에 가까운 단어인데, 편의상 연극으로 번역했습니다.) 수행하는 것으로 창의성을 발휘한다. 좋은 공연은 재미있고, 감동적이고 또한 가치가 있음이 분명하다. 데드 마우스의 유일한 실수는 사과와 오렌지 사이의 케케묵은 논쟁과 같은 것을 그의 텀플러 포스팅에서 비교하려 한 것이다. 나는 그가 똑똑하고 조크를 받아들일 줄 아는 사람이라는 것을 안다. 또한 내 생각에 그는 디제잉의 핵심에 대해서 완전히 이해하지 못하고 -- 혹은 신경 쓰지 않고 -- 있다. 하지만 그건 그의 재능과 무관하다.
Recently there was a very cogent editorial post on the EDM blog Dancing Astronaut entitled "Dance Music Has Gone Mainstream But It Doesn't Have To Sell Out." It accused EDM DJs of becoming complacent in their selection. The writer states: "What worries me is not that DJs are simply 'pressing play', but that they're pressing play on the same tracks in the same order night after night after night." This is very true and might be the source of deadmau5's confusion. For the DJs who bounce from venue to venue, playing the same set without the redeeming quality of a personalized stage production, there is no excuse. This laziness is actually giving "live" performances more value! After any big EDM festival, look up the DJ playlists. They're frighteningly similar. This scene is turning into a caricature. Explosions, private jets, standing on tables (I plead guilty to the latter), and now carbon copy playlists... The hair metal soap opera of EDM risks devaluing a culture that has waited for its big break for 30 years.
최근 Dancing Astronaut이라는 EDM 블로그에 "댄스 음악이 메인스트림이 되어가고 있지만 잘 팔릴 필요는 없다."라는 제목의 설득력 있는 글이 포스팅 되었다. 그것은 스스로 선택에 안주하려는 EDM DJ들을 비난하는 글이었다. 글쓴이가 말하길: "내가 걱정하는 것은 단순히 DJ들이 '재생만 누르는 플레이'를 하는 것이 아니라, 그들이 밤이면 밤마다 같은 순서로 같은 트랙을 버튼만 누르는 플레이를 하는 것이다." 이것은 굉장히 옳은 지적이고, 데드 마우스가 근본적으로 혼동하는 부분일 수도 있다. 여기저기로 옮겨 다니는 DJ(타임 DJ 혹은 투어 DJ의 얘기인 듯)들이 그들의 작업물을 아무 질적인 보충 없이 똑같은 세트로 플레이하는 것에 변명의 여지는 없다. 이 나태함은 실제로 비중 있는 공연에서 "나타난다"! 어떤 큰 EDM 페스티벌 이후, DJ 플레이리스트들을 보라. 그것들은 무섭도록 비슷하다. 이 씬은 캐리커처처럼 변하고 있다. 폭발(불꽃이나 폭죽 같은?), 개인 전용기, 테이블 위에 올라서기(나도 후자에 있어 유죄임을 인정하겠다) 그리고 이제 판박이 플레이리스트까지... 30년 만에 처음 나타난 문화적 인기에는 헤어 메탈(글램 메탈)과 같이 그저 연속극으로 평가절하될 수 있는 위험이 있다.
Real DJing lives when you witness someone play for hours and take risks, reading the crowd and surprising them at the same time. On festival stages, it makes sense to use fool-proof equipment and put together a spectacular show. In today's context, wouldn't it be fair to say that the holy grail is a live performance that has the flexibility to integrate true improvisation? That is the ultimate win-win. To the DJs who choose to bypass the LED screen arms race and stick to their decks, I respect that too. Just make sure you give your audience something new every night. If you want to play David to deadmau5's Goliath, earn it. Challenge yourself to challenge the crowd. And to all the new fans just discovering this genre, come to the shows with an open mind. Don't just wait to hear the songs you already know. There's a reason you're not watching a band. DJing is still at the cutting edge of new music. Let yourself be surprised.
당신이 진짜 디제잉을 볼 때, 대중을 읽는 동시에 그들을 놀라게 하려면 누군가 몇 시간 동안 플레이하고 위험을 감수하기도 하는 것을 알 것이다. 그것이 바로 페스티벌 스테이지에서는 극적인 쇼를 위해서 풀-프루프(실패할 염려가 없는, 누구나 이용 가능한) 장비를 이용해도 되는 이유일 것이다. 오늘날의 맥락에서는, 진짜 즉석에서 연주하는 것에 융통성을 가지고 라이브 퍼포먼스를 하는 것이 타당하지 않을까? 그것이 궁극적인 윈-윈이다. 누가 됐든 DJ들이 LED 스크린 군비경쟁으로 우회하는 것을 선택한 것과 또한 그들이 덱에 붙어있는 것을 존중한다. 매일 밤 당신이 청중에게 무언가 새로운 것을 줄 수만 있다면 말이다. 만약 당신이 데드 마우스라는 골리앗에 대해 다윗이 되고 싶다면, 얻어내어라. 스스로 도전하고 대중에게 도전해라. 그리고 모든 새로운 팬들은 이 장르(EDM)에 대해 알려고 하고, 열린 마음으로 쇼에 와라. 그저 당신이 알고 있는 음악이 들리기를 기다리지 마라. 당신은 밴드 공연을 관람하고 있는 것이 아니다. 디제잉은 여전히 새로운 음악에 대한 첨단이다. 자신을 스스로 놀라게 해보자.
본문은 이곳을 눌러주세요.